Doorgaan naar hoofdcontent

De Breierij

De laatste tijd is het wel erg rustig op mijn blog. Vooral ook omdat ik even de energie mis om echt te gaan zitten voor blogverhaaltjes. Veel bezig met haken of breien ben ik ook niet echt. Ik heb nu (blijkbaar) een 'ik-lees-graag'-periode ;-). Maar het is niet zo dat er helemaal niets gebeurd op handwerkgebied. Zo ben ik, met mijn moeder en schoonmoeder, 2 weken geleden naar De Breierij geweest. Een leuk uitje voor een middag. Het is een familiebedrijf over meerdere generaties. Ooit begonnen met oma. Hieronder zie je die 'eerste' breimachine, die werd gebruikt. Inmiddels staan er grote machines waar van alles op gemaakt kan worden. Kijk maar mee.

The last time it is very quiet on my blog. Especially because I miss the energy to really sit down for blog stories. I am not really too concerned with crocheting or knitting. I now (apparently) have an 'I-like-to-read' period ;-). But it is not that there's no thing of knitting/crocheting. So I went to De Breierij 2 weeks ago, with my mother and mother-in-law. A nice trip for an afternoon. It is a family business over several generations. Ever started with grandmother. Below you see the 'first' knitting machine, which was used. Meanwhile there are big machines where everything can be made. Take a look.

De eerste breimachine rechts, links staat een elektrisch punnikapparaat.
The first knitting machine on the right, on the left is an electric 4-stitch-cord device.

Rechts het apparaat om garen op de juiste klos te winden. Links zie je een rondbreimachine, waarop je kokers kan breien. Die wordt nu niet meer gebruikt, als ik het goed begrepen heb.
Right the device to wind yarn on the right reel. On the left you see a circular knitting machine on which you can knit sleeves. It is no longer used now, if I have understood correctly.

En dan de grote breimachines. Echt groot en lawaaierig. Toch wel blij dat ik die niet in huis heb ;-).
And then the big knitting machines. Really big and noisy. Still glad that I do not have them at home ;-).

De basis voor vesten. Wat ze hier breien zijn alle panden, soms gewoon rechte lappen waar panden van gemaakt worden. In een atelier verderop in het dorp wordt alles afgewerkt en in elkaar genaaid.
The basis for vests. What they are knitting here are all buildings, sometimes just straight rags that make buildings. In a workshop further down in the village everything is finished and sewn together.

Lege kokers...
Empty tubes...

Babyspul... Hier worden dekentjes, panelen, babyomslagdoeken van gemaakt.
Baby stuff ... Here blankets, panels, baby wraps are made.

Niet heel goed zichtbaar op de foto, maar dit was een nieuw motief wat wordt gebreid.
Not very visible on the photo, but this was a new motif that is being knitted.

Weer een ander motief, waarvan oa vesten worden gemaakt.
Yet another motif, of which vests and more are made.

Even voelen hoe zacht dit voelt.
Just feel how soft this feels.

Nog meer babyspul...
More baby stuff...

Grote lappen uit grote machines.
Large rags from large machines.

Soms ook kleine dingen. Dit zijn hoesjes voor kooldraadlampen.
Sometimes also small things. These are covers for carbon filament lamps.


En dan nog een pand voor een jurk, met ingebreid jasmotief. Grappig om te zien.
And then another piece for a dress, with a knitted coat pattern. Funny to see.

Er zit een winkel bij waar je gebreide vesten, truien, etc kan kopen. Niet alles is door hun gebreid, maar het merendeel wel. En er zit mooi spul tussen. Garen verkopen ze er nauwelijks. Maar ik heb een heerlijk warm vest gekocht. Alvast voor de kou... Dat leek 2 weken geleden nog wat verder weg, maar komt nu toch snel dichterbij met dit weer. Helaas heb ik in de winkel en de hal geen foto's gemaakt. Daar hingen prachtige wandkleden, ook machinaal gebreid, maar echt heel erg mooi.

There is a store where you can buy knitted cardigans, sweaters, etc. Not everything is knitted by them, but most of them are. And there's nice stuff in between. They hardly sell yarn. But I bought a lovely warm cardigan. Already for the cold ... That seemed a little further away 2 weeks ago, but now it comes closer to this weather. Unfortunately, I did not take any pictures in the store or the hall. There were beautiful tapestries, also knitted by machine, but really very beautiful.

Reacties

  1. Heel herkenbaar, het minder berichten posten.
    Wat een leuke uitstap! Daar zal je vast veel inspiratie opgedaan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. interessant!!! jammer dat ze nauwelijks wol verkopen.. al geven ze op de site de indruk van wel.. per cone dan ! heb ik ook eens aangeschaft ..zo'n 35 jaar geleden, het meeste opgebreid op mijn breimachines , maar ook nu haak en brei ik er soms nog mee, op de hand dan ,wel met een dubbele draad !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je reageert! Ik vind het heerlijk om jullie reacties te lezen.
Ter info: boven aan mijn blog vind je de privacyverklaring. Als je een reactie achterlaat onder dit blog, ga je ermee akkoord om zichtbaar op mijn blog te staan, tenzij je anoniem reageert.

Populaire posts van deze blog

Lampionnen / Lanterns

Een paar dagen geleden liet ik jullie op Instagram een paar draadjes zien van een project waar ik mee bezig was. Iets wat ik jullie nog niet kon laten zien, anders was het geen verrassing meer. Inmiddels heb ik mijn vriendin blij kunnen maken en kan ik het ook met jullie delen. Ik vind ze zo leuk geworden. A few days ago I showed you on Instagram a few threads from a project I was working on. Something I couldn't show you yet, otherwise it wouldn't be a surprise anymore. I have now been able to make my girlfriend happy and I can also share it with you. I like them so much. Het werd zelfs nog even spannend. Ik had begin van de week lampjes besteld, maar zoals bekend is de post niet zo snel met pakketjes. En de zaterdag zouden we elkaar ontmoeten. Ik ging er al vanuit dat het niet meer ging lukken, maar zaterdagochtend kwamen de lampjes binnen. Ik kon ze er precies op tijd in hangen. Zo leuk. Dochterlief wilde gelijk zien hoe dat er in het donker uitzag. It even got exciting. I o

Sokken voor mijn nichtje / Socks for my niece

4 jaar geleden heb ik een paar sokken voor mijn nichtje gebreid. Toen was het echt een verrassing en waren zo ook nog echt te groot. Inmiddels heeft ze ze goed versleten en wilde ze toch wel graag nieuwe. Dus ik ging aan de slag. Zocht of ik nog dezelfde wol had. En ja, daar lag nog een bol van. Of ik daar genoeg aan had, wist ik niet. Ik hoopte van wel, maar helaas. Toch nog iets van de oude sokken moeten hergebruiken. Dus dit paar zal nog wel sneller verslijten. Maar ik heb mijn nichtje beloofd dat we een keer echte sokkenwol (dit is 100% acryl) gaan shoppen samen. Wordt vast een heel gezellig uitje. 4 years ago I knitted a pair of socks for my niece. Then it was a surprise and they were really too big. She has now worn them well and she wanted new ones anyway. So I got to work. Was wondering if I still had the same wool. And yes, there was still a ball of it. I didn't know if that was enough. I hoped so, but alas. Still have to reuse some of the old socks. So this pair will w

Afgelopen zomer / Last summer

Afgelopen zomer...  Last summer... Het was een periode van balans vinden vanwege een lage energie, maar toch wel veel willen doen. De ene dag lukte dat beter dan de andere dag. Zo startte ik met een kussenhoesje, maar eerlijk gezegd is het nog steeds niet af 😉. Gelukkig vindt dochterlief het nog steeds erg mooi, vooral vanwege de glitters... It was a period of finding balance due to low energy, but still wanting to do a lot. Some days it worked better than others. So I started with a cushion cover, but to be honest it's still not finished 😉. Fortunately, my daughter still thinks it's beautiful, especially because of the glitter... Deed ik mezelf een e-reader cadeau. En hoewel ik nog steeds het liefst een papieren boek in handen heb, was dit toch wel heel fijn om mee te nemen op vakantie. Inmiddels ben ik begonnen in de serie De Zeven Zussen. Wat een heerlijke boeken zijn dat. Heb jij ze al gelezen of lees je liever iets anders? I gave myself an e-reader as a gift. And althoug