Doorgaan naar hoofdcontent

Brei- en Haakfestival...

In het vorige bericht heb ik jullie gezegd dat dit blog een allergaartje zou worden. Nu zag ik van de week dat dit mijn 100ste blog is. Ik vind dit wel een mooie gelegenheid om het Brei-en Haakfestival van vorige week vrijdag en zaterdag eens in het zonnetje te zetten. Ik ben, zoals ik jullie verteld heb, vrijdag met mijn moeder op pad geweest. Het was gezellig. Er was genoeg te zien. Leuke workshops om te volgen. Ik heb van alle foto's maar wat collages gemaakt. Anders werd m'n blog wel heel erg lang. Maar het was kortom: een enorme inspiratiebron!

Op het moment dat wij het stadje binnenreden, hingen er overal vlaggen. Nou ja, wat ook voor vlag door kon gaan (soms waren het gebreide truien op een vlaggenstok). Bij veel huizen lag er een mooie deken op een bankje, stonden er handwerkprojecten achter het raam, ect.



Verder was er op 6 plekken nog veel meer moois te zien.
In Het Arsenaal waren verschillende standjes met verschillend garen. Buiten werd er garen gesponnen. Binnen zat een mevrouw te weven. Er was koffie/thee met wat lekkers verkrijgbaar. En natuurlijk hingen er prachtige voorbeelden. Zo lag er een CAL 2014, meerdere CAL's 2015. Het was net een kippenhok met allemaal kakelende vrouwen... ;-). Hier heb ik de workshop gevolgd.


In Het oude Stadhuis lagen nog meer mooie voorbeelden. Daar was ook garen te krijgen, vooral ook voor sokken. Er was een paar dames die zaten te breien met sokkenwol. In de kelder zat een andere mevrouw te weven. Prachtige dekens/plaids maakte ze. Boven zaten een dame en heer te spinnen. Daarnaast was er mooi zilverwerk te bewonderen. En in het achterste deel (ook boven) was nog wat breiwerk uitgestald.


In De Schapekop, een prachtige handwerkwinkel, hing veel moois te kijk. Een prachtige collectie garen. Mooie breinaalden. Het was er gezellig druk. Ook daar kwam ik een CAL 2014 tegen.



In de H48 Gallery was de demonstratie ply-split braiding. Een prachtige manier om mooie, stevige banden voor bijvoorbeeld een tas te maken. Maar je kan er nog veel meer mee. Kijk maar 'ns rond op de website en naar de foto's.


In het Hervormd Centrum waren nog meer standjes, oa de boekenstand met veel oude, maar ook nieuwere handwerkbladen en -boeken. Ik zie net dat ik daarbinnen geen foto's heb gemaakt. Mijn moeder kocht er een paar benen haaknaalden en ik een paar mooie oorbellen.


Bij het Hoofd aan de rivier (waarachter we de auto moesten parkeren) was een schaapscheerder bezig. Mooi om te zien hoeveel wol er dan van zo'n schaap afkomt. Ik ben dan wel nieuwsgierig hoeveel bollen je daar van zou kunnen maken, maar die vraag is voor mij nog onbeantwoord.



Op verschillende plekken werden workshops georganiseerd. Wij hebben de workshop 'Knit-one-below' van Elise Duvekot gevolgd. Ik was gelijk verliefd op deze steek, dat ik het boek maar heb aangeschaft. Ik vind niet alles leuk, maar er staan prachtige projecten in. Maar nu eerst nog even goed oefenen... Dit was mijn proeflapje (nu een ietsje grotere foto). We kregen nog dik en dun garen mee als huiswerk (zie foto 2 en 3). Je kan namelijk zo ongeveer alles combineren.




Dit gezellige festival werd georganiseerd door De Schapekop in Nieuwpoort. Voor wie zich - net als ik overigens - afvraagt waar dit ligt: tegenover Schoonhoven, maar dan aan de andere kant van de Lek. Dus niet het Nieuwpoort van 'De Slag bij Nieuwpoort', maar wel een prachtig vestingstadje aan de Lek. Er was wel een entreeprijs van 2,50 euro. Ook dit was geheel in stijl. Je kan alle gebouwen in en uit lopen, dus hadden ze (gehaakte) armbandjes bedacht:


Ideaal, leuk en makkelijk herkenbaar voor alle medewerkers. Ik heb er enorm van genoten. En nu weer verder oefenen met de knit-one-below. Want vooral met 2 diktes valt het mij niet mee om regelmatig te blijven breien...

Reacties

  1. Dat klinkt allemaal wel heel erg gezellig en interessant. Een heel gevarieerd aanbod als k het zo lees. Leuk dat je ons een kijkje gunt :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je reageert! Ik vind het heerlijk om jullie reacties te lezen.
Ter info: boven aan mijn blog vind je de privacyverklaring. Als je een reactie achterlaat onder dit blog, ga je ermee akkoord om zichtbaar op mijn blog te staan, tenzij je anoniem reageert.

Populaire posts van deze blog

Lampionnen / Lanterns

Een paar dagen geleden liet ik jullie op Instagram een paar draadjes zien van een project waar ik mee bezig was. Iets wat ik jullie nog niet kon laten zien, anders was het geen verrassing meer. Inmiddels heb ik mijn vriendin blij kunnen maken en kan ik het ook met jullie delen. Ik vind ze zo leuk geworden. A few days ago I showed you on Instagram a few threads from a project I was working on. Something I couldn't show you yet, otherwise it wouldn't be a surprise anymore. I have now been able to make my girlfriend happy and I can also share it with you. I like them so much. Het werd zelfs nog even spannend. Ik had begin van de week lampjes besteld, maar zoals bekend is de post niet zo snel met pakketjes. En de zaterdag zouden we elkaar ontmoeten. Ik ging er al vanuit dat het niet meer ging lukken, maar zaterdagochtend kwamen de lampjes binnen. Ik kon ze er precies op tijd in hangen. Zo leuk. Dochterlief wilde gelijk zien hoe dat er in het donker uitzag. It even got exciting. I o

Afgelopen zomer / Last summer

Afgelopen zomer...  Last summer... Het was een periode van balans vinden vanwege een lage energie, maar toch wel veel willen doen. De ene dag lukte dat beter dan de andere dag. Zo startte ik met een kussenhoesje, maar eerlijk gezegd is het nog steeds niet af 😉. Gelukkig vindt dochterlief het nog steeds erg mooi, vooral vanwege de glitters... It was a period of finding balance due to low energy, but still wanting to do a lot. Some days it worked better than others. So I started with a cushion cover, but to be honest it's still not finished 😉. Fortunately, my daughter still thinks it's beautiful, especially because of the glitter... Deed ik mezelf een e-reader cadeau. En hoewel ik nog steeds het liefst een papieren boek in handen heb, was dit toch wel heel fijn om mee te nemen op vakantie. Inmiddels ben ik begonnen in de serie De Zeven Zussen. Wat een heerlijke boeken zijn dat. Heb jij ze al gelezen of lees je liever iets anders? I gave myself an e-reader as a gift. And althoug

Sokken voor mijn nichtje / Socks for my niece

4 jaar geleden heb ik een paar sokken voor mijn nichtje gebreid. Toen was het echt een verrassing en waren zo ook nog echt te groot. Inmiddels heeft ze ze goed versleten en wilde ze toch wel graag nieuwe. Dus ik ging aan de slag. Zocht of ik nog dezelfde wol had. En ja, daar lag nog een bol van. Of ik daar genoeg aan had, wist ik niet. Ik hoopte van wel, maar helaas. Toch nog iets van de oude sokken moeten hergebruiken. Dus dit paar zal nog wel sneller verslijten. Maar ik heb mijn nichtje beloofd dat we een keer echte sokkenwol (dit is 100% acryl) gaan shoppen samen. Wordt vast een heel gezellig uitje. 4 years ago I knitted a pair of socks for my niece. Then it was a surprise and they were really too big. She has now worn them well and she wanted new ones anyway. So I got to work. Was wondering if I still had the same wool. And yes, there was still a ball of it. I didn't know if that was enough. I hoped so, but alas. Still have to reuse some of the old socks. So this pair will w