Doorgaan naar hoofdcontent

Babyconverse (vertaald patroon)

Daar is-ie dan eindelijk... Jullie kennen deze schoentjes nog wel?


Kortgeleden liet ik ze jullie zien in deze post. Ik had gevraagd om me een mailtje te sturen als ze akkoord was met het vertalen. En ik maar wachten op een mailtje. Had de eigenaresse gewoon op mijn reactie gereageerd. Alleen zag ik dat pas 2 maanden later...

Ik ging vorige week hard aan de slag. Maar vertalen is nog zo makkelijk niet. Zeker als je de taal niet beheerst. Ik had er even tijd voor nodig, maar het patroon is (misschien niet woord voor woord) vertaald! Yoehoe!

Patroon van Baby Converse

Origineel patroon: www.artedei.com/2014/04/converse-crochet-para-bebe-tutorial
©2014artedei

Benodigheden:
-          Katia Espiga in wit, zwart en rood
-          Katia Panama in wit (voor de veters)
-          Haaknaald 2,5 mm en 2 mm

Ter info: ik heb een andere katoen gebruikt voor de schoentjes die ik heb gemaakt, maar bij de vertaling houd ik het origineel aan.

Stekenuitleg:
l = losse
hv = halve vaste                              
v = vaste
hst = half stokje
stk = stokje
st = steek
2sh = 2 steken samen haken

Zool
We beginnen met Katia Espiga wit. We keren het werk niet, maar haken alle toeren aan de goede kant. Haak aan het begin van elke toer voor een stokje 2 keerlosse. Sluit elke toer met een halve vaste in de eerste steek. De keerlossen tellen NIET mee als steek.

1.       Haak een ketting van 14 l + 2 keerlossen (16 l)
2.       Haak 2 stk in de 3e l vanaf de naald, 12 stk, 7 stk in de laatste l; haak nu verder langs de andere kant van de ketting: 12 stk, 5 stk in de laatste l, sluit de toer met een hv in het eerste stk. (37 st)
3.       Haak 2 stk in de eerste st, 14 stk, herhaal 5x [2 stk in het volgende stk], 14 stk, herhaal 4x [2 stk in het volgende stk], sluit de toer met een hv. (48 st)
4.       Haak 1 stk in de eerste st, 2 stk in het volgende stk, 8 stk, 6 hst, 2 hst in het volgende stk, herhaal 2x [2 hst in het volgende stk, 1 hst], herhaal 2x [2 hst in het volgende stk], herhaal 2x [1 hst, 2 hst in het volgende stk], 6 hst, 8 stk, herhaal 2x [2 stk in het volgende stk, 1 stk], herhaal 2x [2 stk in het volgend stk], 1 stk, 2 stk in het volgende stk, sluit de toer met een hv. (60 st)



We gaan door met de zijkanten van de zool. Hiervoor heb je Katia Espiga wit en zwart nodig.

5.       Haak deze toer alleen in de achterste lus, 1 v in elke st, sluit de toer met een hv. (60 st)
6.       Haak in beide lussen, 5 v in wit, wissel naar zwart, 40 v in zwart, wissel naar wit, 15 v in wit (60 st)
7.       In wit, 1v in elke v. (60 st)
8.       Wissel naar zwart, 1 v in elke v. (60 st)
Hecht alle draadjes af en werk deze netjes weg.




De zijkanten van de schoen
We gaan nu verder met Katia Espiga rood (of de kleur die je zelf gekozen hebt). Haak niet over de middelste 14 st van de punt van de schoen. Zorg dat je 7 st links en 7 st rechts van het midden vrij laat. We haken heen en weer en maken gelijk de gaatjes voor de veters.

9.       Hecht de rode draad aan met een hv. Haak 3 l, 1 stk in de eerste st, 45 stk. (46 st)
10.   Haak 1 v in elk stk. (46 st)
11.   Haak 4 keerlossen (telt NIET mee als st), sla de eerste 2 stk over, 42 stk, haak 4 l en maak deze vast met een hv in de laatste st. Haak 3 hv over de 4 l heen, zodat je weer op de goede hoogte uitkomt.


12.  Haak 1 v in elk stk. (42 st)
13.   Haak 4 keerlossen, sla de eerste 2 stk over, 38 stk, haak 4 l en maak vast met een hv in de  laatste steek. Haak 3 hv over de 4 l. (38 st)
14.   Haak 1 v in elk stk. (38 st)
15.  Haak 4 keerlossen, sla de eerste 2 stk over, 34 stk, haak 4 l en maak vast met een hv in de  laatste steek. Haak 3 hv over de 4 l. (34 st)
16.  Haak 1 v in elk stk. (34 st)
17.  Haak 4 keerlossen, sla de eerste 2 stk over, 34 stk, haak 4 l en maak vast met een hv in de  laatste steek. Haak 3 hv over de 4 l. (30 st)
18.  Haak 1 v in elk stk. (30 st)
Hecht de draad af en werk deze netjes weg.


De neus en de flap
Nu zijn we toe aan de neus van de schoen en flap. We haken deze aan de schoen vast. Dit lijkt lastiger dan het is, maar op deze manier heb je geen naad. De afwerking is zo mooier. We haken met Katia Espiga wit. Maak aan het begin van elke toer 1 keerlosse (bij vasten) of 2 keerlossen (bij stokjes). Ook nu tellen deze NIET mee als steek.

1.       Hecht de draad aan met 1 hv. Haak 1 v in elke st. (14 st)
2.       Haak 14 stk in elke v. (14 st)
3.       Haak 7x 2sh. (7 st)
4.       Dit is het lastige deel. We maken nu een cluster van alle 7 stk samen. Ik heb ervoor gekozen om alleen in de lus aan de buitenkant van de schoen te haken. Haak 1 stk, maar wacht met de laatste doorhaling, herhaal nog 6 keer. Je hebt nu 8 lussen op de naald staan. Sla de draad om en haal door alle lussen. Haak dan nog 1 hv.




5.       Haak 10 v langs de rand van de neus van de schoen


Ga verder met rood. Hecht de draad aan met een hv.
6.       10 stk in elke v. (10 st)
7-16. 1 stk in elke st (10 st)
17.   2 v, 2 hst, 2 stk, 2 hst, 2 v
Hecht af en werk de draad netjes weg

De veter
Gebruik nu Katia Panama (wit) en haaknaald 2 mm.
Haak 180 l. Haak vanaf de 2e l: 1 v in elke l. Knip de draad af en plak met textiellijm beide uiteinden aan elkaar, zodat het op een echte veter lijkt. Knip vervolgens een klein stukje draad van de bol en doe dit ook aan de andere kant van de veter.



De cirkel met de ster
We beginnen met de cirkel en haken dit rondje in een spiraal (sluit de toer niet). Haak met Katia Espiga (wit) en haaknaald 2,5mm.
Maak een magische ring.
1.       Haak 6 v in de magische ring
2.       Haak 2 v in elke v (12 st)
3.       Haak 1 v, 2 v in de volgende v; herhaal tot het eind van de toer (18 st)
4.       Haak 2 v, 2 v in de volgende v; herhaal tot het eind van de toer (24 st)

De ster haken we met Katia Espiga (zwart) en haaknaald 2 mm.
Maak een magische ring.
1.       Haak 5 v in de magische ring, sluit de toer met een hv.
We maken nu de 5 punten aan de ster alsvolgt:
2.       Haak 3 l, 1 hv in de 2e l vanaf de naald, 1 v in de volgende l. 1 hv in de volgende v van de ring; herhaal dit tot je 5 punten hebt. Sluit de toer met hv.


Naai de ster op de cirkel. En bevestig de cirkel aan de Converse. Maak het patroon 2 keer voor een leuke setje schoentjes.





De maakster heeft een youtubefilmpje gemaakt (uiteraard in het Spaans), klik hier.
Nog een tip van de maakster van dit patroon: wil je ze weggeven in een doorzichtige verpakking? Breng ze dan in vorm met bijvoorbeeld wat papieren zakdoekjes.

De foto's uit deze blogpost (met uitzondering van de eerste) komen uit de originele blogpost. In het patroon zitten veel 'herhalingen'. Als daar nou onduidelijkheden over zijn, laat het me dan even weten. Veel haakplezier!

Reacties

  1. Wat leuk! En zelfs de veters zijn gehaakt, had ik eerder niet in de gaten, geweldig!
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zijn echt geweldig! Wat tof dat je er zoveel tijd in hebt gestoken om het patroon te kunnen delen met ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hartstikke bedankt.
    Heel lang op gewacht voor mijn kleinkind.
    Heel goed gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor welke leeftijd zijn deze schoentjes ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Ik heb het originele patroon even bekeken, maar er wordt geen maat bij vermeldt. Ik herinner me dat ze echt babyformaat zijn, dus ik zou zeggen 0-3 mnd.

      Verwijderen
  5. Dat is perfect. Bedankt voor je antwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig Christine als ik nog een een kleinkind krijg word dit het eerste wat ik ga maken 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig Christine als ik nog een een kleinkind krijg word dit het eerste wat ik ga maken 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig Christine als ik nog een een kleinkind krijg word dit het eerste wat ik ga maken 😉

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je reageert! Ik vind het heerlijk om jullie reacties te lezen.
Ter info: boven aan mijn blog vind je de privacyverklaring. Als je een reactie achterlaat onder dit blog, ga je ermee akkoord om zichtbaar op mijn blog te staan, tenzij je anoniem reageert.

Populaire posts van deze blog

Lampionnen / Lanterns

Een paar dagen geleden liet ik jullie op Instagram een paar draadjes zien van een project waar ik mee bezig was. Iets wat ik jullie nog niet kon laten zien, anders was het geen verrassing meer. Inmiddels heb ik mijn vriendin blij kunnen maken en kan ik het ook met jullie delen. Ik vind ze zo leuk geworden. A few days ago I showed you on Instagram a few threads from a project I was working on. Something I couldn't show you yet, otherwise it wouldn't be a surprise anymore. I have now been able to make my girlfriend happy and I can also share it with you. I like them so much. Het werd zelfs nog even spannend. Ik had begin van de week lampjes besteld, maar zoals bekend is de post niet zo snel met pakketjes. En de zaterdag zouden we elkaar ontmoeten. Ik ging er al vanuit dat het niet meer ging lukken, maar zaterdagochtend kwamen de lampjes binnen. Ik kon ze er precies op tijd in hangen. Zo leuk. Dochterlief wilde gelijk zien hoe dat er in het donker uitzag. It even got exciting. I o

Afgelopen zomer / Last summer

Afgelopen zomer...  Last summer... Het was een periode van balans vinden vanwege een lage energie, maar toch wel veel willen doen. De ene dag lukte dat beter dan de andere dag. Zo startte ik met een kussenhoesje, maar eerlijk gezegd is het nog steeds niet af 😉. Gelukkig vindt dochterlief het nog steeds erg mooi, vooral vanwege de glitters... It was a period of finding balance due to low energy, but still wanting to do a lot. Some days it worked better than others. So I started with a cushion cover, but to be honest it's still not finished 😉. Fortunately, my daughter still thinks it's beautiful, especially because of the glitter... Deed ik mezelf een e-reader cadeau. En hoewel ik nog steeds het liefst een papieren boek in handen heb, was dit toch wel heel fijn om mee te nemen op vakantie. Inmiddels ben ik begonnen in de serie De Zeven Zussen. Wat een heerlijke boeken zijn dat. Heb jij ze al gelezen of lees je liever iets anders? I gave myself an e-reader as a gift. And althoug

Sokken voor mijn nichtje / Socks for my niece

4 jaar geleden heb ik een paar sokken voor mijn nichtje gebreid. Toen was het echt een verrassing en waren zo ook nog echt te groot. Inmiddels heeft ze ze goed versleten en wilde ze toch wel graag nieuwe. Dus ik ging aan de slag. Zocht of ik nog dezelfde wol had. En ja, daar lag nog een bol van. Of ik daar genoeg aan had, wist ik niet. Ik hoopte van wel, maar helaas. Toch nog iets van de oude sokken moeten hergebruiken. Dus dit paar zal nog wel sneller verslijten. Maar ik heb mijn nichtje beloofd dat we een keer echte sokkenwol (dit is 100% acryl) gaan shoppen samen. Wordt vast een heel gezellig uitje. 4 years ago I knitted a pair of socks for my niece. Then it was a surprise and they were really too big. She has now worn them well and she wanted new ones anyway. So I got to work. Was wondering if I still had the same wool. And yes, there was still a ball of it. I didn't know if that was enough. I hoped so, but alas. Still have to reuse some of the old socks. So this pair will w