Doorgaan naar hoofdcontent

Van sjaaltje naar muts naar ...

... vingerloze wanten.

Ja, soms heb je van die projectjes... Ik bedacht eerst ik maak een sjaaltje. Daarvoor had ik niet genoeg. Toen zou het een muts worden, maar ik had wel een heel ingewikkeld patroon bedacht. En uiteindelijk gewoon een paar lekker warme vingerloze wanten gebreid.

Je wil weten hoe dit begon? Nou, eigenlijk begon het hiermee, mijn haverzak. Op die haverzak had ik mooie applicaties gemaakt met een prachtig gekleurd garen. Maar ja, ik hield best wat over van die bol (katia planet print). En ik ben de laatste tijd nogal bezig om mijn restjes eens weg te werken, voor ik weer eens wat nieuws koop. Niet dat ik me daar nou heel strak aan houd, maar het is wel hoe het begon. Ik wilde dit restje opmaken aan iets leuks. En in eerste instantie wilde ik ook proberen om een kabel te breien. Ik had het nooit eerder gedaan. Al wel de benodigde kabelnaald in huis. En nu dus aan de slag. Zelf wat bedacht. En eerlijk gezegd: het ziet er voor de eerste keer best goed uit, niet?


Maar na een aantal toeren heb ik 'm maar eens gewogen. En ja hoor, niet genoeg voor een sjaaltje. Bolletje bijhalen of me aan mijn concept houden en de boel uit halen en iets nieuws bedenken. Ik heb me aan mijn concept gehouden. Nog steeds met het idee om kabels te breien, begon ik, met wat hulp van mijn broer, aan een babymutsje. Die hulp had ik even nodig om uit te rekenen hoe ik het precies wilde met de kabels. Maar ik had nu bedacht dat ik 4 kabels wilde en in het midden een kabelvlecht. Tjah, dat was voor mij, als beginnend breister, echt iets te ingewikkeld. Ik kwam er niet helemaal uit of ik had het patroon toer voor toer moeten uitschrijven, maar daar had ik geen zin in. Dus ja, wat dan? Ik heb een boekje 'breipatronen van 30 minuten' liggen en daar staat een leuke muts in. Hij zou weleens waar veel kleiner worden, want ik had naald 5 ipv naald 10. Maar toch. Alleen bedacht ik na een paar toeren wat ik daar dan mee wilde. Ja, niets.



Hm, dat was niet wat ik wilde. Nu staan in datzelfde boek ook leuke, simpele vingerloze wanten in. Ik dacht dat ik dat wel kon doen. Maar nu liep ik tegen het volgende probleempje aan: ik brei met een naald kleiner, dus dat gaat nooit passen. Eerlijk gezegd kwam ik daar pas achter... tsjah, niet helemaal nagedacht, toen ik de eerste al gebreid had.


Ja, deze passen mij dus èèèècht niet... Ach ja, gewoon opnieuw uithalen en (goed in wiskunde was ik altijd al) gewoon even berekenen hoeveel breder je dan moet hebben en breien maar weer. En dat ging goed. Het resultaat is erg leuk en zeer naar mijn eigen tevredenheid. Vanochtend moest ik even weg op de fiets en ik heb ze gelijk maar ingewijd. Ze zitten heerlijk!



Reacties

  1. Haha... Ik heb 2 bolletjes liggen waarmee ik ook zo iets wil maken. Maar dan haken. En zoveel patronen zijn daarvoor niet te vinden. Misschien moet ik ook maar gaan breien. En ik zie ook al aankomen dat ik garen over hou.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig is het helemaal goed gekomen, haha. Ze zien er heel vrolijk uit!
    En je hebt ondertussen ook nog geleerd kabels te breien.
    Fijn weekend,
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je reageert! Ik vind het heerlijk om jullie reacties te lezen.
Ter info: boven aan mijn blog vind je de privacyverklaring. Als je een reactie achterlaat onder dit blog, ga je ermee akkoord om zichtbaar op mijn blog te staan, tenzij je anoniem reageert.

Populaire posts van deze blog

Lampionnen / Lanterns

Een paar dagen geleden liet ik jullie op Instagram een paar draadjes zien van een project waar ik mee bezig was. Iets wat ik jullie nog niet kon laten zien, anders was het geen verrassing meer. Inmiddels heb ik mijn vriendin blij kunnen maken en kan ik het ook met jullie delen. Ik vind ze zo leuk geworden. A few days ago I showed you on Instagram a few threads from a project I was working on. Something I couldn't show you yet, otherwise it wouldn't be a surprise anymore. I have now been able to make my girlfriend happy and I can also share it with you. I like them so much. Het werd zelfs nog even spannend. Ik had begin van de week lampjes besteld, maar zoals bekend is de post niet zo snel met pakketjes. En de zaterdag zouden we elkaar ontmoeten. Ik ging er al vanuit dat het niet meer ging lukken, maar zaterdagochtend kwamen de lampjes binnen. Ik kon ze er precies op tijd in hangen. Zo leuk. Dochterlief wilde gelijk zien hoe dat er in het donker uitzag. It even got exciting. I o

Afgelopen zomer / Last summer

Afgelopen zomer...  Last summer... Het was een periode van balans vinden vanwege een lage energie, maar toch wel veel willen doen. De ene dag lukte dat beter dan de andere dag. Zo startte ik met een kussenhoesje, maar eerlijk gezegd is het nog steeds niet af 😉. Gelukkig vindt dochterlief het nog steeds erg mooi, vooral vanwege de glitters... It was a period of finding balance due to low energy, but still wanting to do a lot. Some days it worked better than others. So I started with a cushion cover, but to be honest it's still not finished 😉. Fortunately, my daughter still thinks it's beautiful, especially because of the glitter... Deed ik mezelf een e-reader cadeau. En hoewel ik nog steeds het liefst een papieren boek in handen heb, was dit toch wel heel fijn om mee te nemen op vakantie. Inmiddels ben ik begonnen in de serie De Zeven Zussen. Wat een heerlijke boeken zijn dat. Heb jij ze al gelezen of lees je liever iets anders? I gave myself an e-reader as a gift. And althoug

Sokken voor mijn nichtje / Socks for my niece

4 jaar geleden heb ik een paar sokken voor mijn nichtje gebreid. Toen was het echt een verrassing en waren zo ook nog echt te groot. Inmiddels heeft ze ze goed versleten en wilde ze toch wel graag nieuwe. Dus ik ging aan de slag. Zocht of ik nog dezelfde wol had. En ja, daar lag nog een bol van. Of ik daar genoeg aan had, wist ik niet. Ik hoopte van wel, maar helaas. Toch nog iets van de oude sokken moeten hergebruiken. Dus dit paar zal nog wel sneller verslijten. Maar ik heb mijn nichtje beloofd dat we een keer echte sokkenwol (dit is 100% acryl) gaan shoppen samen. Wordt vast een heel gezellig uitje. 4 years ago I knitted a pair of socks for my niece. Then it was a surprise and they were really too big. She has now worn them well and she wanted new ones anyway. So I got to work. Was wondering if I still had the same wool. And yes, there was still a ball of it. I didn't know if that was enough. I hoped so, but alas. Still have to reuse some of the old socks. So this pair will w